چرا همسر من درگیر خیانت عاطفی شده است؟

◾چرا همسر من درگیر خیانت عاطفی شده است؟

هدف این سوال، گردآوری اطلاعاتی است تا به شما و همسرتان در جهت بهبود از خیانت عاطفی کمک کند. این به معنای سرزنش یا شرمنده کردن هیچیک از شما نیست. گرچه ممکن است همسرتان سعی کند شما را مقصر خیانت عاطفی اش بداند. برای مثال، “تو به اندازه کافی دوست داشتنی نیستی. ” “تو خیلی پر توقعی.” ” تو خیلی غرغرویی.” ” به اندازه کافی به من توجه نمیکنی.” فقط به خاطر اینکه او به شما این حرفها را میزند دلیلی بر درستی آنها نیست. چرا، یک سوال دشوار است و انتظار نداشته باشید یک دلیل ساده برایش پیدا کنید. برای پاسخهای جزئی، مبهم و ناامیدکننده آماده باشید. شاید همسرتان، جواب چرایی این رابطه را حداقل در اولین مجادله نداند. امکان دارد همسرتان چندین دلیل مختلف داشته باشد باید در مورد آنها صحبت شود. سعی کنید آنها را در زمانهای متفاوت بررسی کنید تا سردرگم و پریشان نشوید.

✔️ارتباط عاطفی بیشتر

در مواجهه با افرادی که درگیر خیانت عاطفی بودند آنها میگویند با کسی آشنا شده اند که میتوانند ارتباط عاطفی فوق العادهای با وی برقرار کنند. این احساس صمیمیت و نزدیکی شدید میتواند این دلایل را داشته باشد ۱- شاید زمانی با همسرشان این ارتباط صمیمی و قدرتمند را احساس کرده باشند اما بحث شدید، تنش زیاد و سوءتفاهم ها، کیفیت رابطه شان را از بین برده است .افراد در خیانت عاطفی درگیر پرداخت قبوض، امور بچه ها، اضافه کار اجباری در محل کار یا مراقبت از والدین پیرشان نیستند. همۀ استرس، صرف زمان لازم برای خیانت عاطفی است.
۲- امکان دارد عواطف همسرتان از کودکی سرکوب شده باشند. در هر صورت، بسیاری از کودکان در خانوادهای بزرگ شده اند که بارها به آنها گفته شده هیجانات خاص را بروز ندهند(“دختران نباید عصبانی شوند” یا “پسرها نباید بترسند”) یا هیجاناتشان را نباید ابراز کنند(“مهم نیست، خونسردی خودت و حفظ کن”). حالا یک شخص ثالث آمده که چنین مسائل را ندارد .

✔️درک بیشتر

این حس درک متقابل میتواند مثل رابطۀ جنسی برای برخی افراد، لذتبخش باشد. کدامیک از ما جذب کسی نمیشود که با تکان دادن سرش میگوید” بله میفهمم. کاملاً با شما موافق ام”. ارتباطات عاطفی در رأس خیانت عاطفی قرار دارند. اما گاهی اوقات افراد با در میان گذاشتن اهداف، عقاید و نظرات، احساس میکنند به لحاظ عاطفی و هیجانی به هم پیوند خورده اند.

✔️آزادی بیشتر

افراد درگیر خیانت عاطفی احساس میکنند گیر افتاده اند. گاهی به آهستگی و گاهی با صدای بلند از زنجیرهای رابطۀ متعهدانه شکایت میکنند. آنها به شدت احساس میکنند که بودن در یک رابطۀ متعهدانه، بسیار طاقت فرسا، وقت گیر و از بین برندۀ انرژی است.
این افراد به طور دائم از همسرشان انتقاد می کنند و فکر می کنند ، اگر به خاطر آنها نبود شبها بیشتر بیرون می ماندند. آنها میتوانند به این شکل از فرزندانشان فاصله بگیرند و چند دقیقه ای در آرامش باشند بدون این که کسی از آنها بپرسد کجا بودی یا چکار میکردی. آنها از احساس گناه ناشی از ترک مسئولیتشان متنفر هستند. اما به جای کاهش احساس گناهشان از طریق پذیرش وظایفشان، همسرشان را به خاطر احساس بدشان مقصر میدانند. .همسران ناراضی، همسر متعهدشان را به خاطر مسئولیت ها و وظایفی که به طور ارادی آنها را پذیرفتند مقصر میدانند. ممکن است این را حتی به خودشان هم نگویند، اما این همسران عصبانی و بیزار، به طور مخفیانه به دنبال راهی برای فرار از مسئولیتشان یا تنبیه همسرشان هستند. روی آوردن به خیانت عاطفی، هر دو کار را به خوبی انجام میدهد.

✔️تحسین بیشتر و انتقاد کمتر

اکثر زوجین فراموش کرده اند چطور یکدیگر را تحسین کنند. به جای آن، ساعت های زیادی را صرف انتقاد، حمله و فحاشی به یکدیگر میکنند. نتیجه اجتناب ناپذیر این است که نسبت به یکدیگر حالت تدافعی میگیرند و فقط در مورد موضوعات روزمره صحبت کرده یا مشتاقانه به دنبال ایراد در صحبت های یکدیگر هستند. این رفتار مخرب، دوستان را تبدیل به دشمن میکند. اگر به هر دلیلی، همسرتان تصمیم گرفت که شما یک سرزنش گر هستید نه تحسین کننده، ممکن است تلاشهای شما برای قدردانی را نادیده گرفته یا حتی آنها را به عنوان انتقاد تلقی کند. برای مثال، تصور کنید که یک نفر چگونه میتواند به این تحسین شما پاسخ دهد: “خیلی سریع این کار رو انجام دادی.” “ممنون، خوشحال ام که متوجه شدی،” این، پاسخی مورد انتظار و مناسب خواهد بود. اما در مورد این پاسخها فکر کنید: “منظورت اینه من معمولاً کُند هستم؟” یا “متنفرم از اینکه منو زیر نظر میگیری. تنهام بذار!” مشکل انتقاد بیش از حد و تمجید کم، دوطرفه است. هیچیک از طرفین، تحسین کافی را دریافت نمیکنند و وقتی یکی از زوجین به خیانت عاطفی روی میآورد، همه چیز بدتر میشود. اکنون، دلایل بیشتری برای انتقاد از یکدیگر و فرصت کمتری برای تحسین وجود دارد.

✔️فعالیت بیشتر

تقریباً تمامی روابط ترکیبی از تازگی و شناخت هستند. تازگی به شکل هدایای غیر منتظره، ایده های جدید برای آینده، راههای جدید برای معاشقه و غیر قابل پیشبینی بودن زندگی ظاهر میشود. تازگی لزوماً با گذشت زمان از بین نمیرود. با این حال، تازگی بیش از حد گاهی ثبات روابط متعهدانه را تهدید میکند. زمانیکه ندانید چه پیش خواهد آمد زندگی نگران کننده میشود . از طرف دیگر پیشبینی پذیری بیش از حد هم ، بهتر از تازگی زیاد نیست. اینقدر جذاب نیست که هر روز تعطیل، گفتگوهای یکسانی را هنگام صرف غذا و تماشای تلویزیون داشته باشید. اگرچه ما از خیلی زوجین درگیر در خیانت عاطفی میشنویم که به سادگی از زندگیشان خسته شده اند. آنها به دنبال هیجان بیشتر هستند که آن را بدینگونه تعریف میکنند: انجام کارهای جدید، صحبت در مورد ایده های جدید، در میان گذاشتن احساسات جدید و ملاقات با آدمهای جدید.

✔️شدت عاطفی بیشتر

یک همسر ناراضی ممکن است خواهان درجهای از شدت عاطفی باشد که در رابطۀ متعهدانه اش از دست رفته است. اگر این چنین باشد، از آرام بودن رابطه اش شکایت خواهد کرد. این شخص، مشارکت عاطفی شدیدتر و ابراز هیجانی قویتری میخواهد.

✔️احترام بیشتر

احساس محترم بودن، حسی است که برای هر کسی اهمیت دارد. احترام شیوه ای است که طی آن افراد به ما میگویند به اندازۀ کافی مهم هستیم که شنیده و دیده شویم. در هر صورت، همه انسانها بر این عقیده هستند که برخی از رفتارها همیشه نشانه بارز احترام هستند. مردم در شرایط زیر احساس احترام میکنند:
زمان صحبت، بدون قطع کردن حرفشان به آنها توجه کنید.
با دقت به گفته های آنها گوش دهید و سپس با علاقه به نظراتشان پاسخ دهید.
بدون توهین، مودبانه با آنها صحبت کنید.
در مورد آنچه میگویید و انجام میدهید از قبل فکر کنید.
به نیازها و خواسته های آنها توجه کنید.

✔️مواجهه با خواسته ها

ما در مورد تعدادی از خواسته ها صحبت کردیم. مواردی که برای بیشتر روابط مهم هستند. حال نوبت شما یا همسرتان است تا بررسی کنید چطور این خواسته ها(من می خواهم..) بر رابطه تان تأثیر می گذارد که در جدول پایین می توانید آنها را ارزیابی کنید: آنچه همسرتان در ابتدای رابطه از شما می خواست، آنچه شما از همسرتان می خواستید و اینکه چطور خواسته های شما و همسرتان در طول زمان تغییر کرده است. به یاد داشته باشید امتیازهایی که به همسرتان میدهید حدس های شماست.
در اینجا یک کد برای امتیازبندی وجود دارد: از مقیاس ۱ تا ۱۰ استفاده کنید، ۱ به معنای عدم تمایل به آن خواسته و ۱۰ بیانگر آن است که خواسته برای یکی از شما یا هر دو بسیار اهمیت دارد. وقتی به دو ستون آخر رسیدید، از فلش رو به بالا یا پایین استفاده کنید تا نشان دهید تمایل شما به این ویژگی کمتر یا بیشتر است و اکنون همسرتان چه میخواهد. در آخرین ردیف جدول، جایی که نوشته، “سایر”، ویژگی ای را بنویسید که در رابطه تان مهم است و ما آن را در اینجا ذکر نکردیم.

 

ایا تغییری کرده اید؟ همسرتان چطور؟ شما اکنون هر دو در چه مسیری حرکت میکنید؟ فکر کنید که چطور با همسرتان در مورد این تغییرات صحبت کنید                                                                                                                

تلگرام
واتساپ
پست الکترونیک
پیمایش به بالا